shtick logo

BRIEFING:

BRIEFING:

Van:

District Ekeren

Focus:

Identiteit
Community building
Merkarchitectuur
Modulariteit
Tone-of-voice

Beste Shtick

Hebben we nodig: een opgefriste huisstijl voor district Ekeren. Vertrekkende vanuit de unieke kenmerken en waarden van Ekeren. O ja, en kunnen jullie ook nog een pakkende baseline bedenken?

SHTICK

Meer Cases

Authentiek (en) warm

Na een uitgebreide pitch koos district Ekeren Shtick uit om een opgefriste huisstijl uit te tekenen én een allesomvattende baseline te bedenken, die het unieke Ekeren-gevoel gerichter moesten duiden. De nieuwe huisstijl moest bovenal authentiek en warm zijn, maar als submerk ook de richtlijnen volgen van moedermerk stad Antwerpen. Konden we, deden we.

Op basis van een positioneringstraject schreven wij een beknopt merkverhaal uit, gebaseerd op de Ekerse waarden: dorps, groen, gezinsvriendelijk, gezellig en kordaat. Deze atypische kenmerken (ten opzichte van de stad) zorgden ervoor dat het district met een eigen krachtige stem wilde kunnen spreken, tegen al haar inwoners en doelgroepen. Een stem van samenhorigheid en sociale cohesie. Het ‘wij-Ekeren-gevoel’ – zonder daarbij de plaats in het geheel van de grootstad te verloochenen.

Het onderscheid

Netjes manoevrerend binnen de richtlijnen van het Antwerpse moedermerk, stelden we een verfijnde en uitgepuurde huisstijl samen, die Ekeren onderscheidt van de overige Antwerpse districten.

Hiervoor maakten we heldere stijlafspraken betreffende kleurencombinaties, beeldtaal, grid, typografie en label/accenten. Er werd een opvallend opmaakprincipe ingezet, waarbij een grote letter “E” – flexibel van vorm – dienst doet als passe-partout voor het plaatsen van beelden.

Daarnaast stelden we opmaaksjablonen op voor een aantal basisproducten, in lijn met de nieuw ontwikkelde afgeleide stijlafspraken. We maakten de juiste selecties uit het uitgebreide kleurenpalet, om ervoor te zorgen dat het contrast goed was voor leesbaarheid – we baseerden ons hiervoor op WCAG-richtlijnen.

O ja, en bedenken jullie ook nog een ...?

De ‘kapstok’ van de hele huisstijl is de rijmende baseline die we bedachten: ‘Zeker in Ekeren’ is het meteen herkenbare surplus-element van de huidige Ekeren-communicatie. Deze prominent aanwezige baseline is kort, catchy, trots en multi-inzetbaar. Ze kreeg dan ook een plaats binnen de merchandise, die van Ekeren een echte love brand maken. Van totebags over vlaggen tot op bekers: gotta spot ‘em all.

“Kunst en cultuur in Ekeren? Ja, natuurlijk.
Altijd wat te beleven in Ekeren? Wees gerust.
Gemoedelijk in ’t groen? Zeker!
Eender wat ... Zeker in Ekeren!”

Shtick zet de 'fun' in functioneel, of in funnel. Kies maar.

Er is meer waar dat vandaan kwam

shuffle cases

Tot hier.
En dan nu terug naar boven.